Filosofisen tiedekunnan tiedekuntaneuvosto § 6 23.04.2020 Kansainvälisen maisteriohjelman Learning, Teaching and Counselling in Intercultural Context lakkauttaminen ja maisteriohjelman Pedagogy and Teaching for Sustainability perustaminen valmistelija Henni Nevalainen Itä-Suomen yliopiston johtosäännön 9.4 §:n 3 kohdan mukaan tiedekuntaneuvoston tehtävänä on päättää koulutusvastuun puitteissa pääaineen perustamisesta ja lakkauttamisesta. Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto ja kasvatustieteiden ja psykologian osasto ovat yhdessä toteuttaneet kansainvälistä maisteriohjelmaa Learning, Teaching and Counselling in Intercultural Context vuodesta 2015 lähtien. Vuotuinen uusien opiskelijoiden aloituspaikkamäärä on ollut 15. Ohjelmassa on aloittanut vuosittain keskimäärin 3 opiskelijaa ja valmistunut toistaiseksi yhteensä 10 opiskelijaa. Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto ja kasvatustieteiden ja psykologian osasto esittävät, että maisteriohjelma Learning, Teaching and Counselling in Intercultural Context lakkautetaan. Viimeiset, kevään 2020 opiskelijavalinnassa valitut opiskelijat aloittavat maisteriohjelmassa 1.8.2020. Opiskelijat, joiden opinto-oikeus on alkanut 1.8.2020 tai aiemmin, voivat suorittaa maisterin tutkinnon ohjelmassa 31.7.2024 saakka. Määräajassa on huomioitu maisterin tutkinnon tavoitteellinen suoritusaika ja opiskeluoikeuden kesto yliopistolain 40 ja 41 §:ien (558/2009) mukaisesti. Siirtymäkauden opetussuunnitelmista päätetään erikseen. Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto esittää lisäksi, että osastoon perustetaan uusi kansainvälinen maisteriohjelma Pedagogy and Teaching for Sustainability. Ohjelmaan valitaan ensimmäiset opiskelijat vuoden 2021 opiskelijavalinnassa, ja he aloittavat opintonsa 1.8.2021. Ohjelman opetussuunnitelmasta ja opiskelijavalinnan perusteista päätetään erikseen. Esitys: Tiedekuntaneuvosto lakkauttaa maisteriohjelman Learning, Teaching and Counselling in Intercultural Context ja perustaa maisteriohjelman Pedagogy and Teaching for Sustainability. Päätös: Esityksen mukainen.